سایت دکتر بهرام خیری

ارتباطات بازاریابی و برند

مترجمان :بهرام خیری ، حمید طهماسبی فرد، مهدی محسنی پور

مقدمه مترجمین/مولفین :

اگر زندگی اجتماعی را ذاتی و واکنش گریز ناپذیر انسان برای برآورده کردن بهینه تر نیازهایش بدانیم و اگر زندگی اجتماعی را جامع ترین شکل ارتباطات تلقی کنیم و اگر مصداق بیرونی ارتباطات را در عینی ترین سطحش ، اعمال قدرت بدانیم و اگر اعمال قدرت را در درازمدت و اثربخش جز با مشروعیت یعنی پذیرش این فرآیند توسط طرفین تعامل و ارتباط بدانیم نقش بازاریابی در فرآیند پیچیده اجتماعی خود را بهتر و بیشتر نشان می دهد.از این منظر می توان بازاریابی را علم و هنر اقناع مخاطب برای اعمال و پذیرش قدرت در فرآیند ارتباط اجتماعی است دانست.از این منظر بازاریابی متکفل ایجاد مشروعیت در فرآیند ارتبازات می باشد و این یعنی ارتقای اثربخشی و کارائی این فرآیند. ارتباطات اجتماعی امروز مملو از ارتباطات غیر بهره ورانه بدلیل فقدان مشروعیت و متعاقبا عدم اعتماد اجتماعی است. بدین مفهوم که مخاطبین ما این صلاحیت و حقانیت را برای ما جهت اعمال قدرت که در مناسبات اجتماعی ناگزیر از بکار بردن آن هستیم ، قائل نیستند . همه این توضیحات برای برجسته تر کردن نقش بازاریابی برای تحقق اهداف فردی سازمانی اجتماعی است.

بر اساس توضیحات ارائه شده انتخاب موضوع این کتاب بر مبنای نیاز در هر دو حوزه دانشگاهی و صنعت صورت گرفته است.در این خصوص سعی شده است که یکی از جدیدترین کتاب های این حوزه مدنظر قرار گیرد.هسته اصلی کتاب حاضر برگرفته از کتاب ارتباطات بازاریابی نوشته لاین ایگل (پروفسور بازاریابی و عضو هیئت علمی دانشگاه جیمز کوک استرالیا) ، استفان دال(دکترای روانشناسی و استاد دانشکده کسب و کار هال در بریتانیا)،کزارنکا(دکترای بازاریابی از دانشگاه میدلسکس لندن و استاد دانشگاه بدفورشایر ) و جن لوید (دکترای بازاریابی و استاد دانشگاه وست انگلند در بریتانیا ) می باشد که در سال 2015 انتشارات مطرح روتلج و بنابر این یکی از متاخرین و بروزترین آثار در این زمینه می باشد.جهت تقویت و تکمیل کتاب حاضر ، از سایر کتاب های موجود در زمینه ارتباطات بازاریابی از جمله کتاب مطرح تبلیغات و ترویج نوشته بلش و بلش (2004) ، تبلیغات و ترویج اثر هاکلی (2005) و تعدادی دیگر از کتب و همچنین مقالات موجود در زمینه ارتباطات بازاریابی و تبلیغات کمک گرفته شده است تا بتوان کتاب جامعی را در حوزه ارتباطات بازاریابی تهیه و برای علاقمندان این حوزه ارائه نمود.

همچنین در بسیاری از قسمت های کتاب به مفاهیمی اشاره شده است که شاید برای خواننده قابل درک نباشد و نیاز به تفسیر و توضیح بیشتر باشد.بنابراین ما تلاش کرده ایم تا در موقعیت هایی که نیاز به توضیح بیشتر وجود دارد ، از منابع گوناگون ، اطلاعات را گردآوری کرده و مفاهیم کتاب را برای خواننده روشن سازیم.منظور از ترجمه و تالیف برای کتاب حاضر نیز همین است. به این دلیل که در وهله اول سعی شده است که از طریق بکارگیر کتاب ها مختلف بتوان نقاط ضعف احتمالی کتاب اصلی را پوشش داد و با تنویر و تبیین کامل تر از موضوعات مطروحه ، موارد را برای خوانندگان ملموس تر کرد.

از سوی دیگر ، بعضی قسمت ها در کتاب که نیاز آنها در کتاب احساس می شده له آن اضافه شده است تا تصویری کامل تر از بازاریابی و نقش ارتبازات بازاریابی ارائه گردد.

ویژگی اصلی این کتاب ( همانگونه که از فهرست مطالب پیداست) جامعیت مطالب مرتبط با ارتباطات بازاریابی و همچنین به روز بودن مطالب آن است.موضوعات در زمینه های مختلف مرتبط با آمیخته ترویج جدید ارتباطات بازاریابی که در این کتاب در فصول مختلف ارائه شده است در کتاب داخلی تا کنون دیده نشده است . امید که این کتاب بتواند منبع مناسبی برای دانشجویان و متخصصان بازاریابی و تبلیغات در کشور باشد.

در نهایت از شما عزیزان تقاضا داریم توصیه ها ، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید.

با آرزوی توفیق روزافزون

بهرام خیری

حمید طهماسبی فرد

مهدی محسنی پور