سایت دکتر بهرام خیری

تحلیل پیشرفته مشتری

مترجمان : بهرام خیری ، کاوه حاتمی

مقدمه مترجمان :

اگر بپذیریم که بازاریابی همه چیز است و همه حوزه های زندگی فردی و اجتماعی ما را درنوردیده است و کاربست مکاتب و تئوری های آن برای تحقق اهداف فردی و اجتماعی اجتناب ناپذیر است پس هر چه در این مسیر بر دانایی خود و آگاهی برمبنای نظری آن بکوشیم و بتوانیم در این مسیر به دارایی و سایر منابع قدرت دست یابیم با فراغ بیشتری می توانیم کیفیت زندگی بشر که اصلی ترین اهداف بازاریابی است را محقق کرده و جامعه ای در مسیر گسترش داد ، فراهم نماییم. با این توضیح اساسا مدیریت بازاریابی جز با تحلیل و بررسی اصلی ترین عنر آن یعنی مشتری و تحقق نیازهایش از زوایای گوناگون امکان تحقق اهداف سازمان وجود نخواهد داشت.همانطور که می دانید علم بازاریابی رابطه تنگاتنگی با علم آمار داشته و در بازار کنونی بازاریابان یکی از ضروریات موفقیت و اتخاذ تصمیم درست ، آگاهی از علوم کمی و بکار بستن آن در عمل است.در این راستا ، کتاب تحلیل پیشرفته مشتری که یکی از کامل ترین و کاربر آشناترین کتب در حوزه تصمیم گیری بازاریابی بر مبنای داده است ، را برای ترجمه و ترویج مد نظر قرار دادیم .

تحلیل پیشرفته مشتری مقدمات اصلی و گسترده ای از ابزار تحلیلی که مدیران بازاریابی بایستی با آن آشنا باشند ، فراهم می کند.این کتاب از تحلیل رگرسیون شروع و به همین ترتیب متدهای پیچیده تری از جمله سری های زمانی ، تحلیل بقا ، مدل های TOBIT و معادلات ساختاری را شرح می دهد. چیزی که این کتاب را نسبت به کتاب های مشابه متمایز می کند ، روش های آموزشی آسان ارائه و مسائل کاربردی ای که مدیران بازاریابی هر روز با آن مواجه می شوند ، است . به همین خاطر است که این کتاب برای علاقه مندان به بازاریابی و آمار کاربردی مفید خواهد بود.مطالب موجود در این کتاب بر خلا موجود بین تئوری و عما آمار در زمینه بازاریابی پلی ایجاد کرده و شرح می دهد که چگونه تجزیه و تحلیل داده ها م تواند استراتژی های کسب و کار را هدایت نموده و منجر به بهینه سازی تصمیم گردد.در فصول این کتاب تمامی طیف های بازاریابی از پیش بینی تقاضا از طریق مدل سازی کشش گرفته تا بخش بندی مشتریان و انتخاب بهینه پویش های بازاریابی از طریق سنجش آنها ، پوشش داده شده است.

به گفته مایک مورگان ، مدیر شرکت تحقیقاتی مورگان ، این کتاب به خوانندگانش شرح لذت بخش و ساده ای از تعداد متعددی از تکنیک های پیشرفته مورد نیاز جهت ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت خرده فروشی ارائه می دهد.همچنین مطالب کتاب بقدری ساده بیان شده که غیرآماری ها نیز به راحتی می توانند از آن بهره برده و به موفقیت در کسب و کار خود سرعت بخشند.تحلیل پیشرفته مشتری راهنمای روشن و کاربردی برای چالش های خاص صنعت خرده فروشی است ؛ ماهیت و مقیاس داده های به دست آمده از معادلات مشتریان در طول کانال توزیع را می سنجد و بر مبنای آن به اتخاذ تصمیم می پردازد.از ویژگی های قابل ذکر این کتاب توجه به پس زمینه ذهنی مشتریان است.

این کتاب ، حاصل تجربیات آکادمیک و عملی 25 ساله نویسنده کتاب یعنی مایک گریکس بای در طول سال های مدیریتش در شرکت های میل وارد براون ، هیلوت پاکارد و گپ است.او همچنین مقالات آکادمیک متعددی در این خصو به چاپ رسانده است.مترجمان این کتاب حداکثر تلاش خود را نموده اند که ترجمه ای دقیق همرا با رعایت اصول بنیادی ترجمه متون تخصصی را ارائه نمایند.امید است که با ارائه این مطالب سهمی در توسعه علم بازاریابی در سرزمین پارسی داشته باشیم.از آنجا که هیچ اثر انسانی بی نقص نمی باشد با کمال تشکر پذیرای انتقادات و پیشنهادات محتوایی و شکلی خوانندگان محترم بالاخص دانشجویان عزیز خواهیم بود.

بهرام خیری

کاوه حاتمی