سایت دکتر بهرام خیری

مقدمه مترجمان:

سال‌ها فعالیت در حوزه بازاریابی ما را بر آن داشت تا اندکی ژرف تر به ناکامی های پدید آمده در این حوزه بپردازیم. بازاریابی، امروزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند که به نظر میرسد مشکلات سیاسی_اقتصادی نیز نزید بر علت شده که تغییر نگرش و جهان بینی اساسی در مدیران بازاریابی پدید آید. ما باور داریم بازاریابی با خلا نگرشی معناگرایانه روز به روز مخاطبین خود رل نسبت به گذشته بی اعتماد ساخته و خود نیز رو به زوال قدم برمیدارد.
جهان پیرامون ما سرشار از دوگانگی ها و نگرانی هاست، از جنسی که قدری از اضطراب های وجودی فراتر رفته و بشر امروز را به ورطه گمگشتگی سوق میدهد. جنگ، قدرت طلبی، ناکامی های اقتصادی_معیشتی، آشفتگی های روحی_ روانی و عواملی از این دست، انسانها به صورت عام و مصرف کنندگان به صورت خاص را بیش از پیش به فضایی امن و نگرشی عمیق در خصوص مسائل پیرامونش سوق داده است.
از آنجا که علم بازاریابی طی سالیان اهداف ویژه را دنبال می‌کرده است که یکی از پرهیاهو‌ترین آنها ارتقاء کیفیت زندگی بشر بوده است و همچنین با توجه به تغییرات پارادایمی موجود در حوزه علوم انسانی است که پا را فراتر از اصول ابتدایی و کارکردی بازاریابی گذاشته و به دنبال اجرای رسالت حقیقی این علم با نگاهی معناگرایانه است.
کاتلر در کتاب بازاریابی انسان‌گرا معتقد است بازاریابی می‌تواند جهان را به سمت بهبود تغییر دهد طی دهه‌های گذشته این علم تغییرات انقلابی بسیاری را تجربه کرده که به کیفیت زندگی بسیاری از افراد افزوده است.با این حال، همه تغییرات به سمت بهبود نبوده است به دلیل برخی اقدامات غیر اخلاقی بازاریابی که بیش از حد مشتاق سود هستند تصویر فعلی بازاریابی به حدی خراب شده است که اکثر مردم کلمات منفی مانند دروغ، فریب و آزاردهتده و دستکاری شده را به بازاریابی تسبت نیدهند. بدین ترتیب در این کتاب ما بر آنیم تا با ارتقاء درک صحیح از این پارادایم نوظهور اقدامات کاربردی برای کمپانی‌ها جهت پیاده سازی این اصول را نیز فراهم آوریم.
بازاریابی می‌بایست به هسته ارزش آفرینی برای مقابله با مشکلات طولانی مدت تبدیل گردد که عمیقاً زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بازاریابی انسان‌گرا آرزو دارد کاستی‌های موجود را با یک پارادایم هستی دوستانه و یک روش اخلاقی و مشارکتی با مشتریان از طریق ایجاد ارزش در کنار یکدیگر به عنوان یک تیم پشت سر بگذارد. بازاریابی به آرزوهای بالاتر و اهداف رقابتی نیاز دارد تا سرانجام دوباره جدی گرفته شود که در این مسیر بازاریابی H 2 H نیز در آن سهیم است!
چند نکته آموزشی:
این کتاب بر اساس “Das neue Marketing Mindset (springer_Gabler 2019)” تالیف والدمار پفورتش و اوه اسپونهولز که به زبان آلمانی می‌باشد منتشر شده است. این کتاب اصل داستان سرایی[روایتگری داستان گونه] را معرفی کرده است و ما می‌خواهیم در این کتاب از آن استفاده کنیم.
این کار را می‌کنیم زیرا روایت داستان گونه خیلی راحت‌تر از آدرس دهی واقعی می‌تواند توجه خوانندگان را به خود جلب کند. طی هزاران سال انسان دانش خود را از طریق داستان‌سرایی ارائه داده است و امروزه این روش به طور فزاینده‌ای در تجارت مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. رویکرد داستان سرایی ما در شکل ۱ به تصویر کشیده شده است.
تمام شکل‌ها و جداول این نشریه توسط نویسندگان گردآوری شده است بنابراین ما آنها را به صورت جداگانه به عنوان “شکل خود نویسندگان” یا “جدول تنظیم شده توسط نویسندگان” علامت گذاری نمی‌کنیم.