سایت دکتر بهرام خیری

بازاریابی الکترونیکی _ اینترنتی

مترجمان : بهرام خیری ، مهناز عباسی

مقدمه مؤلف:

هنگامی‌که وارد هزاره سوم شدیم یکی از مهم‌ترین اتفاقات در زندگی روزمره را تجربه کردیم. انتقال به جامعه اینترنتی ، طبق گفته مارک آندرسین ، ۸۰۰ میلیون کاربر اینترنت در سراسر جهان تا انتهای ۲۰۰۴ وجود داشت و انتظار می‌رود که این تعداد در دهه بعد به ۳ میلیارد نفر برسد.

فناوری همواره در حال تغییر و تحول بوده و هیچ‌گاه به نقطه تعادل نخواهد رسید و این به دو علت است . نخست آن‌که علم بشر هیچ‌گاه کامل نخواهد شد و روزبه‌روز بر آن افزوده می‌شود. لذا فناوری با تکنولوژی هرگز آن‌قدر کامل نمی‌شود که نتوان آن را بهبود داد و دانش جدید موجب تغییر و اصلاح فناوری‌های قدیمی خواهد شد.دوم آنکه فناوری به‌عنوان ابزاری در راستای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود بشر همواره به دنبال روش‌های جدید به‌منظور افزایش بهره‌وری نیروی کار و سرمایه‌گذاری بوده تا بتواند ثروت بیشتری را تولید کرده و رشد اقتصادی را تسریع نماید.بنابراین ارتقای کارایی ، فناوری ، موجبات افزایش مزیت رقابتی و موفقیت اقتصادی کشورها و سازمان‌ها را به دنبال خواهد داشت.

اگر نگوییم مهم‌ترین ، شاید یکی از مهم‌ترین تغییرات محیطی در کنار جانی شدن ورود به عصر اطلاعات و مواجهه با ابزارهای الکترونیکی در فضای زندگی بشر به‌طور اعم و فضای کسب‌وکار به‌طور اخص می‌باشد. از این منظر بازاریابی با توجه به پارادایم فلسفی خود نمی‌تواند نسبت به این محیطی عظیم بی‌تفاوت باشد.تلاش‌های گسترده‌ای در این راستا صوت گرفته است.بدین مفهوم که هم در خصوص تأثیر همه ابزارهای الکترونیکی و دیجیتالی بر نوع رفتار و مصرف و هم در خصوص چگونگی به‌کارگیری ابزارهای این حوزه برای پیشبرد و تحقق اهداف بازاریابی شرکت‌ها مطالعات گسترده‌ای انجام‌شده است.در کشور ما نیز در این راستا اقداماتی صورت گرفته است . سری کتاب‌های بازاریاب الکترونیکی گامی است در این راستا برای ارتقا دانش این حوزه.امروز اساساً بازاریابی بدون آگاهی و به‌کارگیری این ابزارها حتی در تحقق اهداف کلاسیک خود نیز ناتوان خواهد بود و با توجه به تحولی که در مکاتب بازاریابی از منظرهای گوناگون صورت گرفته است در همه‌ی این مکاتب هم از منظر ابزاری و هم از منظر اصالتی بی‌نیاز از استفاده ابزارهای گوناگون بازاریابی الکترونیکی نخواهد بود.این مجموعه کتاب‌ها تلاش دارد تا دانش منسجمی را در این حوزه با تأکید بر مفاهیم بازاریابی و تحقق اهداف آن ارائه نمایند.

با توجه به این‌که هیچ اثری بدون اشکال و ایراد نیست ، از همه خوانندگان عزیز خواهشمندیم ، کاستی‌ها را بخشیده و با تذکر اشکالات علمی و تایپی کتاب ، ما را در رفع این اشکالات در چاپ‌های بعدی یاری نمایند.در آخر از تمامی عزیزانی که ما را در نشر این کتاب به‌خصوص انتشارات آویناقلم یاری نموده‌اند ، تشکر و قدردانی می‌نمایم .

بهرام خیری

مهناز عباسی