سایت دکتر بهرام خیری

مدیریت استراتژیک (رویکرد کمی)

تالیف و ترجمه : بهرام خیری ، سهیلا داروئیان

مقدمه

مقدمه مولفان :

مطالعات و تجربیات سازمان ها در دهه های اخیر که تغییرات مختلفی را شاهد است ، نشان می دهد یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران سازمان ها ایجاد هماهنگی استراتژی ها یا راهبردهای سازمانی با حوزه های مختلف درون و برون سازمانی است.در واقع این چالش دارای ابعاد و جنبه‌های مختلفی است که می توان به چگونگی ایجاد هماهنگی ، یکپارچگی و انسجام بین زیر سیستم های درونی حوزه داخل و خارج سازمان با سایر سیستم های مدیریتی از سوی دیگر اشاره نمود.
در جهانی پر تغییر که با تکثر نقش ها ، فعالیت ها ، وظایف و کارکردهای مختلف رو به رو هستیم.توجه به کانون های هماهنگی سازمان بیش از پیش ضروری است.کانون اصلی هر سازمانی چه در سطح خرد و چه در سطح کلان آن بخش مدیریت راهبردی یا استراتژیک آن است.هر چند که اصول اولیه مدیریت استراتژیک در سال های گذشته تدوین و تهیه شده است.اما،امروزه با اضافه شدن دیدگاه های نوین در حوزه مدیریت ، محیط زیست ، چابک سازی سازمان ، ارزش آفرینی و اخلاق مداری سازمانی و ورود فضای الکترونیک و مجازی به بازار کسب و کار ، ضرورت بازبینی مدیریت استراتژیک و ارزیابی مستمر حتی روزانه آن را جهت بقاء پیشرفت و تاثیرگذاری سازمان ها ضروری ساخته است.
در جهانی،در حال پیشرفت امروز سرعت حرکت و تحول پذیری جامعه جهانی در زمینه فناوری و دیجیتال گشوده شدن افق های جدید و ناشناخته علمی و دستیابی به اهداف یلندپروازانه اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی به اندازه ای است که فرصتی برای خطا کردن و شروع و کردن دوباره به شدن دشوار و گاه محال است ، حرکت به روش آزمون و تطا به ویژه در امور مدیریتی نوعی رفع تکلیف و عدم پاسخگویی به مسئولیت ها است.

بنابر این ، درک شرایط و پیش بینی روندهای اصلی آنها تنها راهی است که سازمان ها می توانند با بهره گیری از آن جهت قرارگرفتن در جایگاهی بهتر نسبت به رقبا و بهره وری بیشتر از سازمان در سایه استفاده از مدیرانی که دارای سطح بالایی از مهارت تفکر استراتژیک هستند ، امکان پذیر است.این کتاب سعی بر آن دارد تا با بیان اصول کلی و بلندمدت مدیریت استراتژیک با یک رویکرد نوین و آینده نگر در عین حال به رویه های کمی به مسئله مدیریت استراتژیک بپردازد.

برنامه ریزی استراتزیک در نگاه کلان مجموعه ای از تئوری ها و چارچوب هایی است که به همراه ابزارها و تکنیک های تکمیلی جهت یاری به مدیران برای تفکر ، برنامه ریزی و اقدام استراتژیک طراحی شده اند.استراتژی هایی خلاقانه که حاصل تفکر استراتژیک مدیران است بایستی یک تفکر همگرا و تحلیلی باشد.

اما برنامه ریزی های استراتژیک که به صورت کمی و قابل اجرا بر اساس استراتژی های کلان سازمان ها طراحی می شود بایستی نوعی مدل سازی از دنیای واقعی با پردازش اطلاعات مرتبط با عوامل داخلی و خارجی سازمان باشد و بتواند محیط پیچیده کسب و کار امروز را توسط الگوهای سادا خطی به در منهی مدب سازی نماید.

به این ترتیب یکی از مهم ترین وظایف استراتژیست ، دستیابی به شناختی صحیح از وضعیت پیش رو است ، تا بتواند ماموریت ها و اهداف سازمان را به صورت کمی و قابل اندازه گیری و حتی قابل درک برای تمامی کارکنان و مشتریان سازمان تبدیل سازد.

این کتاب در هشت فصل با تعریف کل استراتژی یا راهبرد ، اصول اولیه آن را توضیح داده و در فصول بعدی با مثال از یک شرکت یا سازمان فرضی به ارزیابی کمی و عملیاتی از فرآیندهای استراتژی ، شناخت ارزش سازمان ، تنظیم استراتژی و ماموریت سازمان ، ارزیابی رویکردهای جایگزین و اجرای ارزش یا استراتژی سازمان می پردازد.

این کتاب منبع ارزشمندی برای دانش پژوهان و دانشجویان رشته های مدیریت بازرگانی ، دولتی ، کارآفرینی و مدیران و افرادی است که علاقمند به مبانی نظری در عین داشتن یک الگوی عملیاتی و کمی جهت ایجاد ، اسقرار و تداوم برنامه استراتژیک برای سازمان هستند ، می باشد.

با توجه به این که هیچ اثری بدون اشکال و ایراد نیست ، از همه ی خوانندگان عزیز خواهشمندم ،کاستی ها را بخشیده و با تذکر اشکالات علمی و تایپی کتاب ، ما را در رفع این اشکالات در چاپ های بعدی یاری نمایند.در آخر از تمامی کسانی که ما را در نشر این کتاب یاری نموده اند ؛ تشکر و قدردانی می نمایم.

بهرام خیری

سهیلا داروئیان