سایت دکتر بهرام خیری

بازاریابی صنعتی

مترجمان : بهرام خیری ، نیره وهاب پور

مقدمه مترجمان :

اگر زندگی اجتماعی را ذاتی و واکنش اجتناب ناگذیر انسان برای برآورده کردن بهینه تر نیازهایش بدانیم و اگر زندگی اجتماعی را جامع ترین شکل ارتباطات تلقی کنیم و اگر مصداق بیرونی ارتباطات را در عینی ترین سطحش اعمال قدرت بدانیم و اگر اعمال قدرت را در درازمدت جز با مشروعیت یعنی پذیرش این فرآیند توسط زرفین تعامل اثربخش بدانیم ، نقش بازاریابی در فرآیند پیچیده اجتماعی را خود بهتر و بیشتر متوجه می  شویم. از این منظر می توان بازاریابی را هنر و علم متقاعدسازی مخاطب برای پذیرش اعمال قدرت در فرآیند ارتباطات اجتماعی دانست.از این منظر بازاریابی متکفل ایجاد مشروعیت در فرآیند ارتباطات می باشد و این یعنی ارتقا اثربخشی و کارائی این فرآیند.ارتباطات اجتماعی امروز مملو از ارتباطات غیر بهره ورانه به دلیل فقدان مشروعیت و متعاقبا عدم اعتماد اجتماعی است. بدین مفهوم که مخاطبان ما این صلاحیت و حقانیت را برای ما جهت اعمال قدرت که در مناسبات اجتماعی ناگزیر از بکاربردن آن هستیم ، قائل نیستند.همه این توضیحات برای برجسته تر کردن نقش بازاریابی برای تحقق اهداف فردی ، یازمانی و اجتماعی است.

در راستای نقش بازاریابی ، بایستی به وجوه گوناگون بازاریابی توجه کرد.یکی از مهم ترین وجوه بازاریابی ، تفکیک بازاریابی به بازاریابی مصرفی و بازاریابی صنعتی می باشد. لازم به توضیح است که با توجه به تغییرات اجتماعی و گستردگی ارتباطات و پیچیده شدن مناسبات افراد و سازمان ها و مهم تر از همه تغییر در دلایل مصرف برخی از مشتریان ، توجه به بازاریابی صنعتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.امروزه با توجه به این پیچیدگی ها نمی توان با تئوری های بازاریابی مصرفی به سراغ بازاریابی صنعتی رفت ، چرا که شرکت ها ، موسسات ، و حتی افراد انگیزه های گوناگونی برای حضور در بازار و خرید محصولات اعم از کالاها و خدمات دارند.

به این مفهوم که بازاریابی صنعتی عهده توزیع مناسبات بین موسسات و شرکت ها و تحقق اهدافشان می باشد.این اهداف به طور خلاصه می تواند در فروش مجدد ، اجاره دادن و تامین نیاز سایر کارکنان و به طور مشخص و مهم تر در تولید کالاها و به کارگیری و تکمیل فرآیند ساخت محصول از آن استفاده نمود.با این مقدمه با توجه به وجود کتاب های متعدد لاتین و همکاران گوناگونی که مبادرت به ترجمه آن کرده اند.اما ضرورت بومی سازی نسبی این متون ، بیشتر احساس می شود.در این راستا ، تلاش برای استفاده از منظر منابع لاتین و در هم تنیدن آن با تجارب داخلی نمودیم.تلاش بر این بوده که کتابی تهیه شود که ترکیبی هم از منظر دانشگاهی و هم از منظر اجرایی باشد.که این کتاب بتواند نیازهای دانشجویان و همچنین نیازهای مدیران را در این حوزه رفع نماید.و امیدوارم این کتاب در این مسیر موفق باشد.

با توجه به این که هیچ اثری بدون اشکال و ایراد نیست ، از همه خوانندگان عزیز خواهشمندم ، کاستی ها را بخشیده و با تذکر اشکالات علمی و تایپی کتاب ، ما را در رفع این اشکالات در چاپ های بعدی یاری نمایند.در آخر از تمامی عزیزانی که ما را در نشر این کتاب یاری نموده اند ؛ تشکر و قدردانی می نمایم.

بهرام خیری

نیره وهاب پور