سایت دکتر بهرام خیری

مدیریت استراتژیک برند

مترجمان : بهرام خیری ، محسن شربتیان

مقدمه مولفان:

با توجه به گسترش راه‌های ارتباطی و همچنین تکثر منابع تولید اطلاعات و سهولت دسترسی به اطلاعات امروزه مفاهیم تولید شده در حوزه‌های علمی به سرعت در دسترس همگان قرار گرفته و مورد بررسی و تحلیل و برداشت‌ها قرار می‌گیرد یکی از مهم‌ترین موضوعات حوزه بازاریابی که این برداشت‌های ناصواب باعث عدم استفاده بهینه از آن در فضای کسب و کار شده است مفهوم برند و مشتقات آن به معنای عام کلمه می‌باشد تعاریف گوناگونی از برند گرفته است که هر کدام از آنها را می‌توان با توجه به پارادایم‌های مستطر و مکاتب مرتبط توجیه نمود ولی به نظر می‌رسد برای خروج از تعاریف شکلی و کاربرد سطحی از برند بایستی تعریف بنیادین‌تری از برند ارائه نمود تا بتوان بر اساس آن گام‌های مناسب‌تری برداشت می‌توان جمع‌بندی تعاریف موجود از برند را با توجه به محتوای آن بدین صورت بیان نمود که برند عصاره فعالیت‌های افراد، گروه ها، سازمان‌ها و ملل در ذهن مخاطبین می‌باشد که در یک تعامل دوسویه ایجاد می‌شود در این راستا آشنایی با منابع تئوریک و بروز دنیا می‌توان کمک‌های شایقی به ما بکند لذا در بازار پویا و انعطاف پذیر امروز که با فراز و نشیب‌های خاص خود همراه است وجود برند برای هر کسب و کاری الزامی بلکه حیاتی است خواه این کسب و کار کالبدی حقیقی داشته باشد خواه در قالب یک شرکت خصوصی یا دولتی و به فعالیت بپردازد در همه حال و در هر شکلی یکی از ارزشمندترین دارایی‌ها برند است هرچند روغن در زمینه نحوه انجام فرایندها طراحی و سایر حوزه‌ها به الگوبرداری از موفق‌ترین شرکت‌ها روی بیاورند اما برای تحت تاثیر قرار دادن نگرش و باور مصرف کنندگان نسبت به برند کاری بس دشوار پیش رو دارند و حتی آن را عملی غیر ممکن تلقی می‌کنند.

اگرچه برند جلوه‌ای از دارایی‌های ناملموس محسوب می‌گردد اما باید به این نکته توجه داشت که خلق و حفظ مستمر برندی قدرتمند چالش‌های خاص خود را دارد و چندان کار آسانی نیست در این خصوص مفهوم ارزش ویژه برند که در این کتاب بیشترین مطالب را به خود اختصاص داده و به نوعی محور اصلی کتاب را شکل داده این فرصت را برای بازاریابان و دیگر فعالان بازار فراهم کرده تا با ارائه دیدگاهی وسیع و عمیق بتوانند تاثیرات بالقوه و اعمال استراتژی‌ها و تکنیک‌های مختلف در مورد برند را تفسیر و مشخص سازند.
هدف اصلی این کتاب ارائه راهکاری به روز و جامع برای برند ارزش ویژه برند و به طور کلی مدیریت استراتژیک برند است مدیریت استراتژیک برند را می‌توان طراحی و اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های بازاریابی در خلق سنجش و مدیریت ارزش ویژه برند در نظر گرفت دیگر هدف این کتاب هدایت و راهنمایی مدیران و متخصصان بازاریابی در فراهم نمودن شرایطی است برای رسیدن به منافع دراز مدت حاصل از استراتژی برند آن توجه به دیدگاه‌ها و تکنیک‌های ارائه شده در آن است.
این کتاب به خوانندگان خود کمک می‌کند تا مسائل مرتبط با برنامه‌ریزی و ارزشیابی استراتژی‌های برند را به خوبی درک کرده و در کنار آن مفاهیم نظریه‌ها و دیگر ابزارهای لازم در انتهاذ تصمیم‌های مربوط به برندسازی را فراهم کرده است همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مباحث این کتاب در دو جلد گنجانده شده تا بتوان به شکلی مفصل و کامل به تمامی زوایای مدیریت استراتژیک برند پرداخت جلد نخست این کتاب شامل سه بخش مقدمه و معرفی دیدگاه(فصل یک)، طراحی استراتژی برند(فصل دوم و سوم)، بخش سوم با موضوع طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی برند(فصل چهارم،پنجم، ششم و هفتم) است خواندن این کتاب هر فردی که دغدغه کسب و کار خود را توصیه می‌شود اما برای برخی افراد به شکل ویژه مطالعه دقیق این کتاب پیشنهاد می‌شود از جمله دانشجویان رشته‌های بازرگانی و بازاریابی و قه‌های آن در دنیای معاصر مدیران و تحلیلگرانی که هر روز بر تاثیر تصمیم‌های بازاریابی خود بر عملکرد برندشان متمرکز هستند.
مدیران اجرایی ارشد و مدیران عامل که بر روی موفقیت و کامیابی بلند مدت حق فرانشیز برند یا سبد محصول یا خدمات خود متمرکز هستند و در نهایت تمامی متخصصان بازاریابی علاقمند ده‌های نو و پیامدهای آن در حوزه استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی
در پایان باید از تمامی دوستانی که در ارائه این کتاب ارزشمند ما را یاری رساندند تقدیر و تشکر کنم به ویژه سرکار خانم مهناز نفیسی و دانشجویان عزیزی که در نمونه خوانی مطالب نقش خود را به خوبی ایفا نمودند.
بهرام خیری
محسن شربتیان