سایت دکتر بهرام خیری

بازاریابی الکترونیکی _ رسانه های اجتماعی

مترجمان : بهرام خیری ، مهناز عباسی

مقدمه مؤلف:

هنگامی‌که وارد هزاره سوم شدیم یکی از مهم‌ترین اتفاقات در زندگی روزمره را تجربه کردیم. انتقال به جامعه اینترنتی ، طبق گفته مارک آندرسین ، ۸۰۰ میلیون کاربر اینترنت در سراسر جهان تا انتهای ۲۰۰۴ وجود داشت و انتظار می‌رود که این تعداد در دهه بعد به ۳ میلیارد نفر برسد.

فناوری همواره در حال تغییر و تحول بوده و هیچ‌گاه به نقطه تعادل نخواهد رسید و این به دو علت است . نخست آن‌که علم بشر هیچ‌گاه کامل نخواهد شد و روزبه‌روز بر آن افزوده می‌شود. لذا فناوری با تکنولوژی هرگز آن‌قدر کامل نمی‌شود که نتوان آن را بهبود داد و دانش جدید موجب تغییر و اصلاح فناوری‌های قدیمی خواهد شد.دوم آنکه فناوری به‌عنوان ابزاری در راستای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود بشر همواره به دنبال روش‌های جدید به‌منظور افزایش بهره‌وری نیروی کار و سرمایه‌گذاری بوده تا بتواند ثروت بیشتری را تولید کرده و رشد اقتصادی را تسریع نماید.بنابراین ارتقای کارایی ، فناوری ، موجبات افزایش مزیت رقابتی و موفقیت اقتصادی کشورها و سازمان‌ها را به دنبال خواهد داشت.

انقلاب شگرف الکترونیکی در اواسط سده بیستم ، اختراع کامپیوتر و گسترش شبکه‌های ارتباطی از یک‌سو و نیاز بشر به استفاده از اطلاعات از دیگر سو موجب پیدایش فناوری اطلاعات گردید.جهانی که پس از سپری کردن دوره کشاورزی با تمام فراز و نشیب‌ها و زمان طولانی خود با وقوع انقلاب صنعتی به دوره صنعت و بهره‌گیری از فناوری مولد روی آورد. با ظهور شبکه‌های کامپیوتری و توسعه ارتباطات اینک به عصری جدید مرسوم به عصر اطلاعات پا می‌نهد.عصر اطلاعات جامعه بشری را با رویکردهای جدید در کلیه ابعاد مختلف مواجه ساخته است.از چنین جامعه‌ای با عنوان جامعه اطلاعاتی یاد می‌شود.در این‌گونه از جوامع مفاهیم سنتی موجود در زمینه‌هایی همچون اقتصاد ، آموزش ، کسب‌وکار ، مدیریت ، تجارت و جنگ دچار تحول می‌گردد. فناوری اطلاعات به‌عنوان محور تشکیل جوامع اطلاعاتی امروزه موردتوجه اکثر کشورهای جهان قرارگرفته است به‌گونه‌ای که از جایگاهی خاص در برنامه توسعه آن برخوردار است.

بهرام خیری

مهناز عباسی