مقدمه ای بر تحقیقات بازاریابی(روش آمیخته)
تالیف و ترجمه : بهرام خیری ، محسن شربتیان
مقدمه :
از زمانی که اولین انسانها بر روی زمین چشم به جهان گشودند تا امروز که انسان همچنان با وجود به دست آوردن تکنولوژیها و ابزارهای گوناگون به تواناییهای شگرفی دست پیدا کرده است به نظر میرسد که یک امر تغییر چندان پیدا نکرده است و آن حجم م سوالاتی است که انسانها با آن مواجه میشوند به تعبیری از همان انسان اولیه تا آسمان مصرف کننده امروزه همه و همه در برخورد با خیل عظیم سوالات گویی برابرند حال بخشی از این سوالات ماهیتی یکسان و تا به امروز برابر داشتهاند همچون سوالاتی که انسان در برابر موضوعاتی چون مرگ پیدایش تنهایی جهان پس از مرگ درک دیگری و… مطرح بوده و همیشه و بخشی دیگر از سوالات به واسطه حرکتی که در علوم داشتهایم هر روز به دایره سوالات مجهولات و داناییهای ما اضافه و کم میشوند.
این انسان پرسشگر در تاریخ از پارادایمها و دورههای شناختی مقاومتی که خود در شکلگیری شأن نقش محوری داشته است با سختی هر پارادایمی یک چهارچوب فراگیر هماهنگ و یک دست را برای شناخت محیط پیرامونیاش و پاسخ به ناشناختههایش و سوالهایش در اختیار قرار داده است انسان دوران سنت جهان را در پیوندی تنگاتنگ و بیواسطه با جهان نامشهود مفروض میگرفت و این فرض بنیادین در هستی شناسی یا (آنتولوژی) وی پاسخ بسیاری از پرسشهایش را از حیث روش شناسانه به پاسخهای مرتبط میکرد که از جهان دیگر برایش ایجاد میگردید اما همیشه دقیقاً در اوج سیطره و گستردگی پارادایمها و دقیقاً زمانی که انسان احساس میکند همه چیز در اختیار وی است سوالاتی مطرح میشوند که یک پارادایم حتی اگر به آنها پاسخ درست دهد ممکن است زمین زیر پای نظم نهفتهاش و تمام پیش فرضهایش لرزان شود این لحظه تولد یک پارادایم دیگر است. به همین شکل پارادایم سنت در برابر سوالاتی قرار گرفت که دیگر یا توان پاسخ دادن به آنها را نداشت و یا در قیاس با پارادایم تازه متولد شده مدرن پاسخهای بسیار بیدقتتر بودند.